Mitä on itsepuolustus?

Usein minulta kysytään itsepuolustuksesta ja mitä se on. Tarkastelen tässä artikkelissa sitä omasta näkökulmastani, joka on muodostunut yli 25v kokemuksestani kamppailulajien parissa.

ITSEPUOLUSTUS
Se on itsen puolustamista. Nopea mielikuva aiheesta on monella sitä, että osaa tapella tai on ns. kova jätkä. Itsen puolustamista kannattaa kuitenkin miettiä laajemmin. Vaikka olisit miten mestari missä tahansa lajissa, seuraavat seikat joko vahvistavat tai heikentävät sinua.   

UNI JA LEPO
Jokaisen tarvitsee olla tietoinen unen laadusta, riittävyydestä ja itselle sopivasta määrästä. Kuuntele itseäsi. Oletko nukkunut tarpeeksi? Millä tavalla unen laatu tai unenpuute vaikuttaa? On tutkittu, että unenpuute tekee autoilusta yhtä vaarallista kuin se a lkoholia nauttineena. Se heikentää tarkkaavaisuutta ja reaktioaikaa samalla tavoin. Itsepuolustus alkaa perusasioista; jos suorituskykysi  on jo valmiiksi rajoittunut, kuinka selviät ihan perusasioista?

PÄIHTEET
Päihteiden käyttö heikentää suorituskykyä monella tavoin jo vähäisissä määrin. Unen laatu kärsii, elimistö kuormittuu, henkinen tasapaino järkkyy. Runsas päihteiden käyttö luo vaaratilanteita ja harkitsemattomia valintoja. Runsas käyttö johtaa usein tapaturmiin. Myös sosiaalisissa tilanteissa se johtaa usein harkitsemattomaan kielenkäyttöön. Harkitsemattomiin irtosuhteisiin heittäytyminen ei tee myöskään hyvää mielentilalle. Myös raiskaukset ovat usein alkoholinkäytön sivutuote, lähdetään sitten jonkun tuntemattoman asunnolle tai ollaan jopa nautittu niin paljon että ollaan puolustuskyvyttömässä tilassa.  

RUOKAVALIO
Olet sitä mitä syöt. En ota kantaa ruokavaliohin sinänsä, koska näitä koulukuntia on monia. Syömällä tiedostamattomasti mitä vaan roskaa ja liian suuria määriä vaikutukset alkavat ajan kanssa näkyä. Tärkeintä ruokavaliossa on tiedostaminen syömisessä ja sitä kautta itselle sopivan tavan löytäminen.

STRESSI
Stressiä on kaikilla. Se on yksi suurimmista sairauksien aiheuttajista joten kannattaa kehittyä sressinhallinnassa. Myös ruokavalio stressaa kehoasi. Kaikkea sopivasti.

KUNTO, LIIKUNTA
Fyysisestä kunnosta huolehtiminen on yksi terveyden ja sitäkautta itsepuolustuksen peruspilareista. Kannattaa kuitenkin muistaa että kohtuus kaikessa. Moni hajottaa itsensä myös menemällä tässä yli.

MEDIAVALINTA
Tänä päivänä kannattaa kiinnittää huomiota myös medioiden käyttöön. Kauanko käytät aikaasi eri medioihin? Viekö media huomiosi arkisista askareistasi? Oletko tarkkaavainen liikenteessä, olitpa matkalla jalan tai kulkuneuvolla? Ettet vaan huomaa olevasi keskellä tilannetta jonka tarkkavaisuudellasi olisit voinut kiertää? Sosiaalinen media sisältöineen ja julkaisuineen on myös oma vaaratekijänsä kun mietit sydäntäsi. Saatat kertoa itsestäsi liikaa. Myös lukemasi sisällöt vaikuttavat mielialoihisi.

SYDÄN, BALANSSI
Siinä missä hoidat kehoasi, hoidat myös sydäntäsi. Sydämellä tarkoitan henkistä balanssia. Kannattaa suojella niin sydäntä kuin kehoa. Tasapaino pitää löytyä niin henkisesti kuin fyysisesti.

Voit ainakin jossain määrin valita sinuun vaikuttavat asiat ja sen miten asioihin suhtaudut. Ole positiivinen optimisti.

SEURA
Tykkäämme kuulua joukkoon. Olemme laumaeläimiä. Valitse seura jossa olet. Valitse lauma johon kuulut.

TARKKAAVAISUUS
Ole läsnä. Tässä hetkessä. Älä ole päässäsi miettimässä liikaa ahdistavaa tulevaisuutta ja suunnittelemassa. Älä myöskään murehdi turhaan menneitä, ne ovat menneitä jo. Älä sulje itseäsi ulos tästä hetkestä: esim. puhelimella roikkuminen sulkee sinut ulos tästä hetkestä ja saatat huomata olevasi keskellä ikävää tilannetta.


Tässä muutama ihan perusasia, joita voi hyvällä syyllä kutsua itsepuolustukseksi. Vasta tämän jälkeen alkaa konfliktitilanteiden ja niiden menettelymallien pohtiminen. Kun nämä asiat ovat jotenkin hallinnassa, voidaan vasta siirtyä miettimään eri kamppailulajeja ja metodeja. Lajeja on paljon. Itse olen jossain määrin tutustunut ja ollut jonkinlaisessa kontaktissa judoon, ninjutsuun, jujutsuun, kilpakarateen, klassiseen karateen, hapkidoon, brassijutsuun, vapaaotteluun, krav magaan, aikidoon, kendoon, thai boxingiin ja nyrkkeilyyn. Tästä siirrytään seuraavaan aiheeseen eli  miten valita kamppailulaji, joka sopii sinulle?


Jani Vihervuori
Bujinkan Shihan